Petter Solbergs historiske triumf

PetterSolberg-1999SanRemoEtter store problemer med bilen i de fleste løpene i rallycross-sesongen 2013, bestemte Solberg seg for å bygge om bilen på en grundig måte i løpet av vinteren. Det ble blant annet satt inn en helt ny motor, levert av et fransk firma ved navn Pipo Moteurs.

Med den klart forbedrede bilen var Solberg klar for det meste. Dette var året da rallycrossen skulle få sitt internasjonale gjennombrudd; for første gang ble det arrangert VM i rallycross. Og vinneren av den aller første VM-runden i denne tradisjonsrike sporten ble ingen ringere enn Petter Solberg.

Rallycross er en tøff sport der biler og førere virkelig settes på prøve, blant annet gjennom dueller mellom to bilførere som legger bilene inntil hverandre. Det gjør at det er vanskelig å ta seier etter seier i rallycross, det er langt fra enkelt å komme til mål hver gang. Solberg greide imidlertid å få gode plasseringer og ta seg til finalen i de fleste av løpene, og knivet hele tiden med latvieren Reinis Nitiss om ledelsen i mesterskapet. Etter første halvdel av sesongen hadde Solberg en knepen ledelse.

Etter pausen var Petter suveren i løpene i Canada, Frankrike, og Tyskland. Tre seirer på rad, og med det praktisk talt VM-seieren i lomma. I 10. runde i Italia måtte han ha en tredjeplass for å ta hjem tittelen, og greide det akkurat etter en dramatisk finale der Solberg og tre andre førere fikk store problemer med bilen.

Solberg vant også sesongens siste løp i Argentina, og endte dermed opp med fem seire av tolv mulige i sin andre sesong som rallycrossfører. Det var i løpet av hele sesongen bare tre løp der han fikk problemer, og ikke greide å komme seg på pallen. Han ble dermed tidenes første verdensmester i rallycross, og selvfølgelig også den eneste som har vunnet den gjeveste tittelen, i både rally og rallycross.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *