Hva er rally?

160120558-45f90f89-eb97-40b5-80b4-214e88857bb0-300x193Rally er en av de mest populære formene for motorsport i dag, med bare Formel 1 og NASCAR som reelle konkurrenter om de største pengene og utøverne. I rally kjører man i motsetning til de andre bilsportene på vei heller enn på bane. Man bruker også biler som er svært like vanlige biler, enten de er et resultat av tilpasset produksjon eller selvbygde. Rallyløp kjøres i etapper og er basert på tidtaking heller enn at man kjører direkte mot hverandre (det er altså ikke snakk om komme først i mål, men å få best tid, som i intervallstart i langrenn).

Historisk sett har de største endringene i sporten vært knyttet til bilenes utvikling, og samtidig også i den økende profesjonaliseringen og kommersialiseringen innen sporten. I mange tilfeller har bilfabrikantene sine egne lag, akkurat som i Formel 1. Det finnes likevel også eksempler på at førere har sine egne, private lag. Petter Solberg er et eksempel på dette. I sin karriere kjørte han for både Ford og Subaru men hadde en periode også sitt eget lag der han kjørte en Citroën laget hans hadde bygget på egen hånd.

Det har vært eksempler på at noen lag har slått til med ganske syke biler i rally, som for eksempel da rumenerne ville stille med V8 i Monte Carlo på 1930-tallet. Generelt har rally imidlertid alltid vært basert på at man skulle kjøre biler som lå nært opp til helt vanlige masseproduserte biler. Det har også vært med på å gjøre sporten jevn og rettferdig. I tillegg har det selvfølgelig gjort sporten mye mer tilgjengelig for folk flest, både som tilskuere og utøvere.

I en periode på 1980-tallet prøvde man seg igjen med å innføre mer spektakulære biler som skulle bringe ny oppmerksomhet til sporten. Det fikk den, men ikke av det gode slaget. I stedet endte det med at flere tilskuere og førere mistet livet i tragiske og unødvendige ulykker. Siden den gang har rally alltid vært for “vanlige” biler.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *